myleneinperu.reismee.nl

Arequipa, Colca Canyon en condors

In Arequipa aangekomen met de nachtbus vanuit Nazca, en gelijk de taxi gepakt naar ons hotel hierzo genaamd Casa de los Pinguinos. Heeft een Nederlandse eigenaar, dus heerlijk even niet tolken voor Mylene.

De eerste dag lekker relaxed zelf even de stad bezocht, helaas ook de eerste keer dat we regen zagen sinds de aankomst van Erik. Dag twee geluncht met Giovanni Kuijs (oud-collega Mylene) en zijn Peruaanse vrouw. Erg handig, zij weten precies waar ze hier lekkere broodjes, goede koffie en verse sapjes verkopen. Daarna de beroemde rode toeristenbus gepakt om de rest van Arequipa te verkennen.

Na een beetje gewend te zijn aan de hoogte, zonder voorbereidingen naar de Colca Canyon vertrokken. Met de lokale bus eerst een stop gemaakt in Chivay, waar we een bezoek hebben gebracht aan de hotsprings. Heerlijk in een warm bad tussen allemaal nieuwsgierige Peruanen, een ervaring opzich. Vervolgens in een propvolle bus verder naar Cabanaconde. Mylene had gelukkig een stoel, maar die moest ze wel delen met een te schattig jongetje dat heel de weg op schoot heeft gezeten. Erg gezellig, hij en zijn zusje willen aan het eind van de rit officieel vriendjes zijn. Erik had minder geluk, toen hij eenmaal een stoel had bemachtigd kwam hij langs een dronkaard terecht die maar spaans tegen hem bleef ouwehoeren (ook nadat er al meerdere keren was gezegd dat Erik er niks van begreep!)

Uiteindelijk aangekomen in Cabanaconde waar we na een nacht rust zijn begonnen aan de drie daagse trek door de Colca Canyon. De eerste dag 3 uur afgedaald naar een brug over de rivier, waarna we twee uur naar boven mochten klimmen naar het dorpje Tapay. Onderweg wel 15 condors gespot, en dat terwijl men hier zegt dat het niet het juiste seizoen is. Ammehoela! In Tapay hebben we de nacht doorgebracht in een heerlijk primitief berghutje. Dag twee weer 5 uur gelopen naar de oasis, waar we bij aankomst heerlijk konden zwemmen en genieten van het uitzicht met een verdiend biertje. Dag drie was verschrikkelijk! We moesten weer terug naar boven, dus 5 uur lang een berg beklommen. Het was ongeveer een kilometer omhoog in twee kilometer, erg steil dus. Mylene was helemaal op, zie de foto.

Uiteindelijk heelhuids weer in Cabanaconde aangekomen, waar we middenin een dorpsfeest terecht kwamen. Konden we gelijk weer dansen, of eigenlijk meer huppelen zoals je kan zien op de video.

In Cabanaconde had het zo hard geregend dat we ook geen licht of telefoon meer hadden, en ook de weg naar Arequipa een stukje was weggespoeld. Het was nog even spannend of we de volgende dag wel terug zouden kunnen naar de bewoonde wereld want er reden geen lokale bussen meer.

De volgende dag om 6 uur opgestaan om naar Cruz del Condor te gaan, een special punt waar veel condors worden gesignaleerd. Na een heftige onderhandeling met een taxichauffeur hier enkele condors van dichterbij gezien. Erg bijzonder maar moeilijk om op de foto te zetten.

Later met een toeristenbusje (nee, nog steeds geen lokale bussen) richting het gat in de weg gereden en na een uur gelachen te hebben om de manier van werken van de bouwvakkers hier, mocht ons busje eindelijk proberen de weg over te gaan.

Nu dus weer in Arequipa terug, waar we kunnen bijkomen van dit avontuur. Vandaag alleen nog een klooster (wel erg mooi) en een lokale markt bezocht. Morgen vertrekken we met de bus richting Puno, waar we het hoogste meer ter wereld gaan bewonderen: Titicaca Lake. Hier vertellen we jullie de volgende keer weer over.

Kus en knuffel. Erik en Mylene

Nienke

Hee jongens! Dat klinkt weer goed! Vooral het avontuur in de bus. Hihi zag t levendig voor me. Veel plezier nog en ondertussen alweer tot snel! X

Erik en Mylene

Hallo Erik en Mylene,
IK heb jullie reisverslag gelezen, wat een onderneming
wat zullen jullie veel gezien en beleefd hebben.`Jullie reis zit er weer bijna op.Arnoud en ik wensen jullie een goede vlucht terug.
Met vriendelijke groet Marij/Arnoud